De beste tips bij rugpijn

Niet meer naar kantoor, niet meer in de file en niet meer dringen voor het OV. Wat ooit – als de wekker om 7 uur ging – een mooie droom leek én een reden om de snoozeknop een tik te geven, is nu in groeiende mate werkelijkheid geworden.

Nu een groot deel van Nederland bureaustoelen voor eetkamerstoelen heeft verwisseld en kantoortafels voor de hoekbank, hebben steeds meer mensen last van nek- en rugklachten. Want langere tijd op een niet daarvoor bestemde plek of net verkeerde houding werken, dat voel je. 

Hoe voorkom je dat soort klachten? Ik heb een paar simpele tips en producten voor je verzameld die verlichting kunnen brengen.

1. Even pauzeren

Ben je echt druk en geconcentreerd aan het werk, dan vergeet je soms alles om je heen. Voordat je het weet ben je opeens uren verder en heb je al die tijd in dezelfde houding naar je scherm gestaard. Het resultaat: stijve en pijnlijke spieren. Het is dan ook belangrijk dat je regelmatig even rekt, strekt en beweegt. 

Dat hoeft niet meteen een volledige workout te zijn. Even de armen om je heen strekken, je nek draaien, opstaan, de benen strekken. Het zijn allemaal kleine bewegingen die je uit je verkramping halen. 

Om je eraan te herinneren dit te doen, is het handig om een programmaatje op je computer te installeren dat je een notificatie stuurt. Sommige bedrijven hebben dat standaard geïnstalleerd op je werk-laptop. Maar heb je dat niet, dan kun je Break Timer gebruiken. Je stelt hiermee zelf in wanneer je even pauzeert en voor hoe lang.

2. Rekken en strekken

Zoals ik al aangaf, is een volledige workout niet meteen nodig. Met een paar korte oefeningen help je je lijf al een heel eind op weg. In deze video vind je een aantal simpele oefeningen voor als je lange tijd achter je laptop of pc aan het werk bent.

3. Goed zitten

Het is bij thuiswerk heel aantrekkelijk om inderdaad met je laptop op de bank neer te ploffen, aan de keukentafel, het kookeiland of op bed je werk te doen. Maar geen van deze plekken is gemaakt voor werk. Probeer dus waar mogelijk te werken achter een daarvoor bestemde plek en dan het liefst een plek die je kunt aanpassen aan jouw lengte. 

Op deze pagina vind je een volledige uitleg over een ergonomische werkplek. Van je houding, tot de hoogte van stoel en tafel. Misschien kun je niet alle tips thuis ook uitvoeren, maar je vindt er zeker een tip om de situatie te verbeteren.

4. Een beetje hulp

Voor elk probleem is wel een oplossing bedacht. Zo ook voor rug- en nekpijn en het voorkomen ervan. Probeer deze producten eens om je te helpen om verstijving en pijn te voorkomen. 

Een Wobble board
Even een break en proberen je balans te vinden op een Wobble board. Dit heette ooit (heel lang geleden) een lolobal en was hip bij de kids van de jaren ‘80. Maar is nu een goede manier om even je lijf uit de stramme houding te krijgen. 

Fietsen zonder fiets
Even op de fiets stappen en wat kilometers maken is natuurlijk sowieso aan te raden. Maar het wordt kouder en niet iedereen heeft daar tijd voor of zin in. Een hometrainer lost dat op, maar neemt dan weer veel ruimte in beslag. Dan zijn deze fietstrainers handig en zo achter je bureau te gebruiken.

Massage

Soms is het ook fijn om gewoon even te relaxen en eventuele pijn te verlichten. Dat kun je doen met allerlei handige massageproducten. Zoals bijvoorbeeld met

Heb jij nog tips?

Je rug, nek en andere ledematen moeten nog een tijdje mee. Het loont echt om een goede werkhouding te vinden, een goede werkplek in te richten en regelmatig je lijf te ontspannen met kleine oefeningen. 

Nu Corona ons al een tijdje dwingt tot een thuiskantoor, heb je vast al wat ervaring met hoe je rugpijn het beste kunt voorkomen. Ik lees je tips graag in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0
    0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar de winkel
      Calculate Shipping

      Main Menu